Namiot gastronomiczny a Sanepid – poznaj wymogi sanitarne

Namiot gastronomiczny a Sanepid – poznaj wymogi sanitarne

Namioty to obiekty bardzo wyjątkowe – cechują się bowiem mobilnością oraz elastycznymi możliwościami zastosowań. Jednym z nich jest wykorzystanie obiektów w bardzo atrakcyjnej, choć czasami niełatwej branży, jaką jest gastronomia. Jak to wygląda w praktyce? Na co musimy być gotowi i czego powinniśmy dopilnować, aby nasz obiekt spełniał wszystkie wymogi Sanepidu?

Spis treści

Namioty gastronomiczne – pomysł na biznes


Zacznijmy od początku. Czym właściwie są namioty gastronomiczne? W świetle prawa, są to obiekty niezwiązane na stałe z gruntem, a zatem mobilne, dostosowane do wymogów sanitarnych, przeznaczone do użytku w branżach gastronomicznych.

Są to wszelkie plenerowe punkty gastronomiczne oraz ogródki restauracyjne – czyli, mówiąc najprościej, namioty, w których możemy zarówno przygotowywać posiłki, jak i je serwować, zaś nasi goście – spożywać. 

Czy namioty gastronomiczne rzeczywiście się do tego nadają? Jak najbardziej! Dlaczego? Są to wizualnie lekkie oraz atrakcyjne obiekty, które doskonale spełniają swoją rolę. Można je z łatwością przystosować do potrzeb branży. Zastosowań namiotów gastronomicznych jest dzisiaj bez liku, a spotkać możemy je dosłownie wszędzie – w letnich kurortach wypoczynkowych w trakcie naszego urlopu, na rozmaitych festiwalach oraz eventach (nie tylko gastronomicznych), przy lokalach jako ogródki restauracyjne, czy też jako element wystawnego przyjęcia plenerowego, np. na zorganizowanej przez naszą firmę gali.

Namioty stanowią dzisiaj fantastyczną alternatywę dla murowanych lokali gastronomicznych. Czy jednak nasze obiekty tymczasowe przechodzą z powodzeniem inspekcje sanitarne? Jeśli chodzi o namioty gastronomiczne, Sanepid wyznaczył osobne przepisy, które wszystkie tymczasowe obiekty gastronomiczne powinny spełniać, o czym opowiemy więcej w dalszej części artykułu.

Dlaczego warto zastosować namiot gastronomiczny?


Jeżeli zależy nam na obiekcie, który będzie zarówno solidnie wykonany, stabilny oraz wytrzymały, jak i mobilny i łatwy w montażu oraz demontażu – warto zdecydować się na namiot gastronomiczny. Jest to rozwiązanie chętnie wykorzystywane zarówno przez dużych, jak i mniejszych przedsiębiorców poruszających się w branżach związanych z żywnością.

W namiocie z powodzeniem zorganizujemy punkt sprzedaży, zaplecze kuchenne, jak i miejsce przeznaczone do wygodnego spożywania przygotowywanych przez nas posiłków (bądź sprzedawanych gotowych wyrobów spożywczych – np. lokalnych słodyczy). Do każdej z tych możliwości obiekt można bardzo łatwo przystosować – elastyczność możliwych zastosowań to jeden z atutów namiotów gastronomicznych. Sanepid wymaga, aby w miejscach, w których dochodzi do jakiegokolwiek kontaktu z żywnością, panowały określone warunki.

Ich zapewnienie jest proste, wystarczy wykorzystać jeden z namiotów Das Company, słynących z wysokiej jakości wykonania. Zastosowano w nich ponadczasowe połączenie, które zawsze doskonale się sprawdza – nowoczesnych technologii z materiałami najwyższej jakości. Dzięki użytym rozwiązaniom, namioty gastronomiczne cechują:

  • stabilna konstrukcja wykonana z ocynkowanych stalowych elementów,
  • poszycie wysokiej jakości,
  • optymalny mikroklimat dzięki zastosowaniu systemu Air Control (odpowiednia cyrkulacja powietrza oraz brak tzw. efektu sauny),
  • bieżące odprowadzanie wilgoci na zewnątrz oraz ochrona przed wilgocią z otoczenia,
  • efektywne zabezpieczenie przed działaniem niekorzystnych warunków atmosferycznych,
  • w przypadku namiotów MS – możliwość rozbudowania obiektu.

Co więcej, namioty gastronomiczne Das Company możemy rozłożyć na każdym rodzaju podłoża, a także zamontować w nim podłogę. 

Namiot gastronomiczny a Sanepid


Cykliczne kontrole Inspekcji Sanitarnej obejmują nie tylko murowane lokale, ale także punkty tymczasowe – w tym oczywiście również namioty gastronomiczne. Sanepid podejmuje decyzję o zatwierdzeniu (bądź nie) namiotu na podstawie dokładnych oględzin – jeszcze zanim obiekt zostanie dopuszczony do użytku. Odbywa się to przeważnie osobiście, choć w niektórych sytuacjach wystarczy przygotować zdjęcia rozłożonego namiotu.

Według wymogów Inspekcji Sanitarnej, namiot gastronomiczny powinien bezwzględnie posiadać dach oraz podłogę. Dach jest standardowym i nieodłącznym elementem poszycia namiotów dostępnych w Das Company – co jednak z podłogą? Możemy ją osobno dokupić lub wynająć. Wystarczy wymierzyć dokładnie wnętrze namiotu. 

Jaką podłogę wybrać? Do celów gastronomicznych najlepiej sprawdzają się materiały, które łatwo utrzymać w czystości – np. drewniane panele pokryte gumoleum. Podłoga będzie stanowiła znakomitą izolację nie tylko przed wilgocią, ale także przed brudem, pyłem i piaskiem, co znacznie podnosi komfort oraz ułatwia higienę wnętrza namiotu.

Wszelkie znajdujące się w namiocie blaty oraz inne powierzchnie gładkie powinny być również wykonane z tworzywa, które można łatwo i szybko umyć.

Wizyta inspektora Sanepid w namiocie gastronomicznym


Przed pierwszą wizytą inspektora należy przygotować pełną dokumentację, czyli uzyskane orzeczenia do celów sanitarno-epidemiologicznych, HACCP dla Tymczasowego Punktu Gastronomicznego oraz księgę GHP-GMP. Jeśli w naszym namiocie chcemy podłączyć się do bieżącej wody – również ona powinna zostać przebadana. Inną możliwością jest korzystanie z baniaków.

Inspektor sprawdzi również, czy w namiocie znajdują się prawidłowo funkcjonujące urządzenia np. chłodnicze lub grzewcze, a także umywalka umożliwiająca częste mycie rąk oraz powierzchni, które mają styczność z żywnością. Kontroli podlegają również ścieki – przedsiębiorca nie może ich wylewać do kratek znajdujących się na chodnikach, lecz w specjalnie wyznaczone miejsca. 

W dobie pandemii COVID-19 dochodzą do tego dodatkowe obostrzenia w zakresie higieny oraz dezynfekowania powierzchni płaskich. W tym celu musimy mieć w naszym wyposażeniu zapas środków, które nam to umożliwią. Jeśli w namiocie znajduje się część jadalna, należy zorganizować ją w taki sposób, aby miejsca siedzące oddzielała od siebie stosowna odległość (co najmniej 1,5 m).

Autor: Marta Żbik

Poradnik DasCompany